-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16226 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا عدول و تبعيض در تقليد از مجتهد زنده به مجتهد زنده ديگر جايزاستآيت الله فاضل
عدول از مجتهدي به مجتهد ديگر

صورتهاي مختلفي دارد كه عبارت است از:

ؤ عدول از غير اعلم به اعلم، بنابر احتياط،

واجب است.

ؤ عدول از مجتهدي به مجتهد ديگر در صورتي

كه از لحاظ علمي با هم مساوي هستند در اين

صورت عدول جايز نيست، در صورتي كه به فتواي

آن مجتهد عمل كرده باشد.

ؤ عدول از اعلم به غير اعلم، جايز نيست

ؤ عدول از مجتهدي كه مدتي از او تقليد

ميكرده و اكنون معلوم شده است كه اهلبيت فتوي

نداشته، واجب است.

ؤ عدول از مجتهدي كه يكي از شرايط مرجعيت

را از دست داده مثلا ديوانه شده يا فراموشي به او

دست داده، به مجتهد جامع الشرايط، واجب است.

ؤ عدول از مجتهدي كه تاكنون از او تقليد

ميكرده واكنون از دنيا رفته است به مجتهد زنده،

جايز، بلكه احتياط مستحب است .

ؤ عدول از مجتهد زنده به مجتهد مرده; بنابر

احتياط واجب جايز نيست. (كتاب آموزشي فقه، ص 29)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.